Az Alfa Romeo cég elődje a Darracq Italiana volt, melyet 1906-ban alapított néhány olasz befektető – köztük Ugo Stella milánói arisztokrata – és Alexandre Darracq francia autógyáros. A Darracq Italiana megszűnése után Ugo Stella és több olasz befektető egy újfajta Daracqot kezdett el gyártani Milánó Portello nevű kerületében. A cég innentől használta az A.L.F.A. rövidítést, amely az Anonima Lombarda Fabbrica Automobili rövidítése (magyarul: Névtelen Lombardiai Autógyár). Az első Alfa modell 1910-ben látott napvilágot, amely a 24-HP nevet viselte és mindössze 24 darab készült belőle. Az első Alfa Romeo márkanév alatt gyártott autó 1920-ban készült el, ez volt a Torpedo 20-30 HP. A Fiat márkához hasonlóan az Alfa Romeo is gyártott repülőgépmotorokat, lőszereket, vasúti berendezések és kompresszorokat.
Az cég az elmúlt több mint száz év során gyártott versenyautókat és utcai sportautókat is, de az Alfa Romeo gyár első tömeggyártású autója az Alfa Romeo 1900 volt, amely kettő- és négyajtós kivitelben készült. Nagy belső tere és sportossága miatt egy sajátos szlogennel reklámozták: „A családi autó, ami versenyeket nyer.” Az 50-es évek másik meghatározó modellje a Giulietta, amely az első olyan Alfa Romeo modell, amelynek nem száma, hanem neve volt. A modell népszerűségéért többek között a tervező Pininfarina, Zagato és Bertone voltak felelősek. A hetvenes évek legnagyobb számban eladott modellje az Alfa Rome Alfasud volt, amelyből közel egymillió darabot sikerült eladni. A típust az Alfa Romeo „népautójának” is nevezett 33-as modell váltotta.
hpw size-full wp-image-63 alignleft" src="https://watzauto.hu/wp-content/uploads/2015/04/alfa_romeo_164.jpg" alt="alfa_romeo_164" width="267" height="200" />1986-ban a Fiat cég megvásárolta az Alfa Romeo-t és a Fiat cégen belül létrehozták a Alfa Lancia S.p.A társaságot. A megújult Alfa Romeo első modellje az Alfa Romeo 164 volt, melyet maga Pininfarina tervezett. 1992-ben jött ki az Alfa Romeo 155, amely az Alfa Romeo 75-öt váltotta. Nem sokkal ezután érkeztek az Alfa Romeo 145/146 modellek, melyek nagy népszerűségnek örvendtek a kompakt kategóriában. A kilencvenes évek végétől vezették be a mai napig is látható modelleket, melyből a legnépszerűbb az Alfa Romeo 156 lett. A felsőbb kategóriában az Alfa Romeo 166 modellel képviselteti magát a cég, amely nagy motorválasztékának és igényes kialakításának köszönhetően egyike a legnépszerűbb típusoknak. Fontos megemlíteni továbbá az Alfa Romeo GT és az Alfa Romeo Spider modelleket, melyek az márkának megfelelően komoly teljesítényt képviselnek. Jelenleg a legnépszerűbb modellek: Alfa Romeo 147, Alfa Romeo MiTo, Alfa Romeo Giulietta, Alfa Romeo Brera.
Napjainkban az Alfa Romeo ismét a megfizethető árú sportautók felé vette az irányt, melynek első képviselője az Alfa Romeo Brera, amely többféle erősforrással került piacra. Az Alfa Romeo 8C Competizione modell jelenleg a legerősebb a kínálatból, amely Maserati alapra épült, és egy a Ferrari keze nyomát magán viselő 4.7 literes, 450 lóerős motort kapott.
Az Alfa Romeo azon kevés autógyártó közé tartozik, melyek nem csak egy autót, hanem egy életérzést adnak el, mert aki egyszer ült már Alfa Romeo-ban az birtokolni is akar egyet.