A Lancia gyárat a Fiat két autóversenyzője Vincenzo Lancia és Claudio Fogolin alapította 1906-ban Lancia & C. néven. Első autójuk a Tipo 51 volt, melynek teljesítménye elérte a 12 lóerőt. Lancia részt vett a tervezésben és a modellek tesztelésében is. Modelljeiket a különleges formavilág és az úttörő műszaki megoldások jellemezték. A Lancia az I. Világháborúban gyártott katonai járműveket is, melyek teljesítményüknek és teherbírásuknak köszönhetően nagy hírnévre tettek szert.
A világháború után a Lancia folytatta az személyautók tervezését és gyártását. A Lancia Theta 1913-ban Európában elsőként kapott komplett elektromos rendszert, 1922-ben a Lancia Lambda világelsőként jelent meg önhordó karosszériával. A Lancia Astura független első felfüggesztése a rugókkal egybeépített hidraulikus lengéscsillapítókkal is messze megelőzte korát. Ez csak néhány a Lancia technológiai újításaiból. Az ötvenes évek elején Vincenzo Lancia fia Gianni az autóversenyzés felé fordult, ezért a Lancia 1954-ben megalkotta a D50 modellt és megalapították a Forma-1 csapatukat, amellyel két futamot sikerült is nyerniük, de pénzügyi problémák és pilótájuk Alberto Ascari halálos balesete miatt kiszálltak a hpw Forma-1-ből. 1955 júliusában a teljes Lancia Forma-1 csapatot csapattagokkal, autókkal, felszerelésekkel és tervekkel együtt átadták a Ferrarinak teljesen ingyen, amely a következő évben a Manuel Fangio által vezetett D50-essel meg is nyerte a Forma-1 világbajnokságot. A rally-sportban a Lancia Stratos, a Lancia 037 és a Lancia Delta Integrale több bajnoki címet is nyert, így sikerült valamelyest enyhíteni a Forma-1-es kudarcot. A hatvanas években egyre kevésbé voltak megfizethetők a Lancia sportautói, ezért pénzügyi gondok miatt a Fiat 1969-ben megvásárolta a céget. Néhány évig még készültek a Lancia „klasszikus” modelljei, de a Fiat nagyszériás modelljei lassan átvették a helyüket, ennek ellenére az elegancia és az igényesség megmaradt.
A Lancia technikai és design-beli törekvései és maximalizmusa a mai napig megmaradtak, melyet jól mutat, hogy a jelenlegi Lancia modellek is a stílus és kifinomult technológia csúcsát képviselik. Annak ellenére, hogy a Fiat csoport tagja, mindig megmaradt az egyedisége, amely összetéveszthetetlenné teszi, emellett követi a mindenkori trendet is.
A Lancia márka a Fiat csoport mindenkori luxusfelelőse.